Veelvoorkomende wiskundefouten en hoe je ze oplost

Wiskunde is voor veel mensen een uitdaging, en fouten maken hoort er natuurlijk bij. Maar sommige fouten komen vaak voor en kunnen eenvoudig vermeden worden. In deze blog bespreken we de meest voorkomende wiskundefouten en geven we tips om ze op te lossen.

Het vergeten van haakjes in berekeningen

Een van de grootste valkuilen in wiskunde is het vergeten van haakjes. Vooral bij complexe berekeningen met veel termen kan dit leiden tot verkeerde uitkomsten. Als je bijvoorbeeld een formule hebt zoals 2(3 + 4), wordt vaak vergeten dat de optelling binnen de haakjes eerst moet gebeuren. 

Oplossing: Onthoud de volgorde van bewerkingen! Gebruik de volgorde: haakjes, machten, vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken (ook wel BODMAS of PEMDAS genoemd). Door hier extra op te letten, kun je eenvoudig fouten vermijden.

Het verwarren van mintekens

Het goed omgaan met negatieve getallen kan ook lastig zijn. Een veelvoorkomende fout is het verkeerd toepassen van mintekens, vooral bij vermenigvuldiging en deling. Zo wordt bijvoorbeeld -3 × -2 vaak verkeerd berekend als -6 in plaats van +6. 

Oplossing: Onthoud de regel: twee negatieve getallen vermenigvuldigen geeft een positief getal. Schrijf het uit als je het lastig vindt om dit in één keer in je hoofd te doen.

Afrondingsfouten

Bij rekenen met decimale getallen wordt afronden vaak over het hoofd gezien. Hierdoor kan een uitkomst heel anders zijn dan verwacht. Een afrondingsfout lijkt klein, maar kan grote gevolgen hebben in verdere berekeningen. 

Oplossing: Kijk goed naar de context. Moet je afronden op twee decimalen, of bijvoorbeeld op hele getallen? Controleer dit altijd voordat je een antwoord opschrijft. Gebruik bij twijfel een rekenmachine om foutjes te voorkomen.

Fouten bij het werken met breuken

Breuken zijn voor veel leerlingen een struikelblok, vooral als het gaat om optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld dat mensen proberen breuken direct op te tellen zonder de noemers gelijk te maken.

Oplossing: Zorg er altijd voor dat de noemers gelijk zijn voordat je breuken optelt of aftrekt. Bij vermenigvuldigen van breuken hoef je dit niet te doen, maar onthoud wel dat je de tellers en noemers apart vermenigvuldigt. Bij delen keer je de tweede breuk om en vermenigvuldig je zoals normaal.

Verkeerd gebruik van formules

Het correct gebruiken van wiskundige formules kan lastig zijn. Een fout die vaak voorkomt is dat leerlingen formules wel kennen, maar ze verkeerd toepassen. Bijvoorbeeld het gebruik van de verkeerde formule voor de oppervlakte van een driehoek in plaats van een rechthoek.

Oplossing: Schrijf de formules op en leer ze goed uit je hoofd, maar begrijp ook wat de formule betekent. Neem de tijd om te kijken of je de juiste formule gebruikt voor het probleem dat je wilt oplossen.

Hoe ik wiskunde herontdekte in Groningen

Laatst hielp ik een leerling in Groningen die vastliep op een reeks vergelijkingen. Hij maakte elke keer dezelfde fout: het verkeerd toepassen van mintekens bij het oplossen van de vergelijkingen. Na een korte uitleg en wat oefening zagen we zijn zelfvertrouwen groeien. Een week later kreeg ik een bericht dat hij zijn cijfer had opgehaald naar een 8! Zulke momenten laten zien dat met de juiste aanpak zelfs de meest frustrerende fouten opgelost kunnen worden.

Vermijd makkelijke fouten

Fouten maken in wiskunde is normaal, maar door de meest voorkomende valkuilen te herkennen en bewuster met berekeningen om te gaan, kun je deze fouten makkelijk vermijden. Heb je hulp nodig bij wiskunde? Bij Voldoende.nl helpen we je graag verder met duidelijke uitleg en persoonlijke begeleiding. Wil jij ook zelfverzekerder worden in wiskunde en jouw fouten aanpakken? Neem vandaag nog contact op met Voldoende.nl voor een proefles!

Scroll naar boven